Legislația cu privire la Inspecția Tehnică Periodică:
Certificatul de Inspecție Tehnică Periodică are rolul de a completa viza ITP și a fost introdus pentru a alinia legislația românească la cea europeană. Astfel, vehiculul poate fi verificat rapid, din punctul de vedere al autenticității și valabilității ultimei vize ITP, respectiv din punctul de vedere al stării tehnice a vehiculului.
Documentul care stabilește condițiile în care un vehicul obține certificatul pentru inspecția tehnică auto periodică este Ordonanța de Guvern Nr. 81/2000, cu anumite modificări de-a lungul timpului. Conform acestei ordonanțe, orice vehicul înregistrat sau înmatriculat în România și care circulă pe drumurile publice din țară trebuie să fie supusă anterior ITP-ului.
Inspecția tehnică periodică trebuie efectuată la intervale periodice, în funcție de vechimea autoturismului, astfel:
- vehiculele noi au o perioadă de valabilitate a inspecției inițiale de 3 ani de zile;
- vehiculele cu o vechime între 3 și 10 ani trebuie să efectueze ITP-ul o dată la doi ani;
- vehiculele cu o vechime mai mare de 12 ani, trebuie să efectueze ITP-ul în fiecare an.
- excepție fac vehiculele folosite în regim de transport persoane, așa cum este exemplul taximetrelor, care sunt obligate să efectueze ITP-ul o dată la șase luni.
Ce trebuie să știi despre ITP:
Înainte de a te îndrepta către stațiile ITP autorizate de Registrul Auto Român, va trebui să te asiguri că deții asigurarea obligatorie valabilă, cartea de identitate a vehiculului, certificatul de înmatriculare al vehiculului în original, precum și buletinul personal de identitate.
ITP-ul vehiculelor este o activitate specializată, realizată doar în centre de service autorizate RAR, după reguli fixe și la perioade exacte de timp, prin care se certifică îndeplinirea unor reguli minime de siguranță pentru un anumit vehicul. Prin trecerea acestei inspecții tehnice periodice, există siguranța că vehiculul nu va pune în pericol viața conducătorului auto și nici a celorlalți participanți la traffic, din cauza unor defecțiuni tehnice.
ITP-ul reprezintă o verificare tehnică periodică și obligatorie a mașinii. Această operațiune presupune verificarea nivelului de poluare, a siguranței autoturismului și a categoriei de folosință a acestuia:
- Cantitatea de noxe pe care vehiculul o elimină în mers. În funcție de norma de poluare a mașinii, aceasta trebuie să elimine o cantitate maximă de gaze poluante, în caz contrar nu se va elibera certificatul până la remedierea problemelor;
- Direcția, calea de rulare și sistemul de frânare. Ele trebuie să funcționeze ireproșabil pentru a nu apărea pericolul unor accidente nedorite;
- Sistemul de iluminare. Acesta trebuie să fie în concordanță cu legile țării, să nu aibă defecțiuni majore, să nu fie modificat în privința culorilor și a intensității acestora (se validează lumini + ștergătoare și alte funcții ale sistemului de iluminare: faza lungă/faza scurtă, semnalizări, inclusiv luminile de la numărul de înmatriculare)
- Serie motor + serie șasiu
- Teste de suspensie.
- Starea amortizoarelor pe fiecare punte separat, cu ‘trepidatoare’ speciale, computerizate;
- Functionalitate sistem frânare față/spate.
- Tot computerizat se verifică trenurile de rulare pe niște role, tot punte cu punte, si tot la acest pas se verifică eficacitatea frânării pe fiecare punte;
- Se face o ridicare pe rampă pentru verificare joc direcție / stare.
- Tensiunea de la bornele bateriei, cu și fără motor pornit;
- Se urmăresc dotările ce sunt considerate legale și obligatorii – triunghi reflectorizant, extinctor, trusă medicală.
- Starea anvelopelor; acestea trebuie să corespundă cu caracteristicile de pe talonul vehiculului (dimensiuni)
- Se fac fotografii față, spate, lateral pentru baza de date a RAR.
Atunci când mergeți să efectuați ITP-ul, trebuie să vă asigurați că vehiculul pe care îl dețineți va trece inspecția tehnică periodică și va obține certificatul ITP.
Iată câteva motive pentru care se poate respinge inspecția:
- neconcordanțe în ce privește seria șasiu sau seria motor;
- defecțiuni la sistemul de direcție;
- defecțiuni la sistemul de frânare sau sistem nefuncțional;
- defecțiuni la sistemul de suspensie;
- elemente de rezistență ruginite;
- faruri sparte sau crăpate și defecțiuni ale sistemului de iluminare;
- sistem de lumini sau lumini neomologate (xenon aftermarket este interzis);
- anvelope sau jante de dimensiuni diferite față de cele menționate în Cartea de identitate a vehiculului sau anvelope pe față diferite de cele de pe puntea spate;
- parbriz spart sau fisurat;
- folii pe suprafața vitrată neomologate de RAR;
Dacă vehiculul dvs. a fost respins la Inspecția tehnică periodică, aveți la dispoziție 30 de zile pentru a repara deficiențele din cauza cărora vehiculul a fost respins la inspecția periodică.
Rețineți că nu veți mai avea voie să circulați cu vehiculul după data expirării ITP-ului din talon. De aceea, este bine să vă prezentați la inspecţia tehnică periodică cu câteva zile înainte de expirarea ITP-ului precedent pentru a avea, astfel, timp să remediați eventualele defecţiuni constatate și să vă prezentați din nou în centrul de service autorizat RAR pentru inspecția tehjnică periodică înainte de data expirării.
Expirarea ITP-ului duce automat la suspendarea înmatriculării vehiculului, iar conducerea unei vehicul cu înmatricularea suspendată se sancționează conform legii, cu amendă de până la 5.800 de lei.
Conform legii, va fi aplicată și suspendarea de drept a înmatriculării vehiculului pentru care inspecția tehnică periodică nu este valabilă. În situația în care șoferul va fi găsit în trafic cu un vehicul al cărui ITP este expirat, pe lângă amenda propriu-zisă, vor fi reținute și certificatul de înmatriculare, plăcuțele cu numărul de înregistrare și se va elibera dovada fără drept de circulație.
În acest fel, șoferul nu va mai putea circula cu respectivul vehicul, fiind nevoit să o mute cu ajutorul unei platforme.
De reținut că suspendarea înmatriculării încetează automat în momentul în care se remediază motivul pentru care a fost dispusă suspendarea.
Trebuie știut că pentru a trece inspecția tehnică periodică, sunt admise doar defecțiunile minore. În cazul apariției defecțiunilor majore și periculoase, vehiculul nu va trece inspecția tehnică periodică până nu sunt reparate în întregime defecțiunile, în 30 de zile maximum.
Va asteptam cu profesionalism, preturi mici, sfaturi si bratele deschise!
Drumuri Bune!